Hvad er trial?

Motorcykel trial er en sport der modsat de fleste andre motorsportsgrene ikke går ud på at køre hurtigst, men her gælder det behændighed og beherskelse af sin MC i vanskeligt terræn uden at berøre jorden med fødderne. Man gennemkører en af gangen korte afmærkede terrænafsnit, hvor man bliver "bedømt" og får et antal strafpoints alt efter hvor mange gange man har haft jordberøring. Trial sporten er også en "gentleman" sport hvor man respektfuldt hjælper og støtter hinanden. Man konkurrerer først og fremmest med sig selv og sine egne evner. Til stævnerne inddeles man i klasser efter niveau og her konkurrerer man mod ligesindede. 

Stævner

Stævnerne er arrangeret så alle kan deltage, fra den absolutte nybegynder til eliten, og sektionerne er afmærket så alle kan gennemføre uanset ens niveau. Hvor andre motorsportsgrene ofte har sat far på bænken eller i pit for at reparere, er trial en sport hvor far og søn kan starte op sammen og konkurrere mod hinanden.

 

Hvad giver trial?

Samtidigt med at trial er fuld af spænding og adrenalin er det også en sport der giver god motion, fremmer koncentrationen, og frem for alt giver et godt kammeratskab.

 

En trialmotorcykel

Der køres på specielle trial motorcykler fra 50cc og op til ca 300cc der udmærker sig ved lav vægt og en fantastisk smidig motor. Motorcyklerne skal være støjdæmpet som en gade MC og kan i princippet indregistreres som gade motorcykler.

 

Forskellige slags trial

Udover almindelig trial findes der også "under-genrer" som f.eks. classic trial der grundlæggende er det samme som alm. trial bare på ældre maskiner, indendørs trial der køres på store kunstige forhindringer, eller freestyle trial som mest bruges til opvisninger, shows, osv.

Hertil kommer cykel trial som er en selvstændig sport.

 

Trial i MTS

I Midtjysk Trialsport beskæftiger vi os primært med almindelig + classic motorcykel trial, som typisk køres i skove, grusgrave og lign, af og til tilsat kunstige forhindringer som store træstammer, betonrør osv. alt efter hvilken klasse man kører i.

Som medlem er man selvfølgelig velkommen til også at træne cykel- og freestyle trial i vores områder.

Læs i øvrigt mere om trial på DMU´s hjemmeside:  http://dmusport.dk/sport/trial/

Hvad kræver det?

Hvis vi starter fra begyndelsen skal du selvfølgelig bruge en trial motorcykel.

De fås brugt fra ca 10.000 kr for en køreklar mc, og her kan det godt betale sig at melde sig ind i facebookgruppen MC TRIAL KØB OG SALG på facebook da der her bliver solgt mange trial motorcykler som ikke står i den blå avis osv, og kan du ikke finde en som passer til dit behov kan du altid lave en efterlysning derinde. Leder du efter en ny motorcykel er der flere muligheder og mærker, størrelser, osv.

Spørg til råds!

De fleste danske trial kørere er samlet i facebookgruppen MC TRIAL DANMARK så meld dig ind i den og spørg hvad der passer bedst til dig, de er altid klar til at hjælpe.

Lej en trialmotorcykel

Vil du gerne prøve sporten før du beslutter dig kan du også leje en trial mc og få råd og vejledning hos TRIALACTION.DK så du kan se om det er noget for dig før du bruger en masse penge på det.

Aldersgruppe

Det kræver ikke kørekort at køre på en trialmotorcykel da man kører på lukkede områder, så man kan i princippet starte til trial fra man kan gå og indtil man ikke kan holde balancen ved egen hjælp mere. I Midtjysk Trialsport har vi medlemmer fra 12 til 70 år og kørere på alle niveauer, og for de helt små findes der elektriske motorcykler som flere er startet på allerede i 3-års alderen. Se evt. annoncen fra forhandleren af disse under links.

Udstyr

Når du så har motorcyklen skal du bruge noget udstyr.

Her er kravene ved stævner en godkendt hjelm, støvler, handsker, lange bukser, og en langærmet trøje.

I modsætning til feks motocross er det ikke et krav med en masse tungt sikkerhedsudstyr, men man er selvfølgelig velkommen til at køre med det hvis man vil.

 

Transport

Så kommer den dyreste del og der hvor det måske kan blive et problem for nogle, og det er transporten til og fra træning/løb.

Da en trialmotorcykel ikke er indregistreret skal den transporteres med en bil, f.eks. i en varevogn eller på en trailer, så det kræver at du enten selv har en bil eller kender nogen der kan køre dig og din trialmotorcykel til og fra træningsområderne, f.eks. dine forældre eller venner.

Man kan også køre flere sammen da trialmotorcykler ikke fylder så meget, der kan f.eks. sagtens stå 3 motorcykler på en trailer.

 

Klubmedlemskab

Til sidst skal du være medlem af en trialklub og have en DMU trial licens.

Den skal du bruge for at køre i træningsområderne og deltage i løb osv. Medlemskab af Midtjysk Trialsport koster 500 kr. årligt og en DMU trialicens koster ca. 700 kr. årligt.

 

Så det er det: Trialmotorcykel, udstyr, transport, og medlemskab + licens.

Udover det kommer der lidt udgifter til benzin, olie osv, men da trial er en sport der foregår i et lavt tempo er der som regel meget få udgifter til vedligeholdelse, måske et nyt dæk og et par håndtag når de gamle er slidt op er typisk hvad det bliver til, motorcykel trial bliver også kaldt verdens billigste motorsport af samme grund.

Du er altid velkommen til at kontakte os hvis du har flere spørgsmål, brug kontaktformularen herinde eller ring til os, så sørger vi for at du kommer godt i gang.